Gepost door Adriaan Gijssen op 21 augustus 2024
In de zomervakantie hebben we subdomein B1. Algoritmen grondig bekeken. De grote lijn van dit lesmateriaal is redelijk tijdloos. Bij standaardalgoritmen voor sorteren komt er niet meer ieder jaar een breakthough.
Er is een nieuwe paragraaf met de titel 'Algoritmen zijn overal'. We hebben deze als intermezzo aan het begin van hoofdstuk 1 toegevoegd, zodat de nummering van de overige paragrafen gelijk is gebleven.
In deze paragraaf gaan we in op de betekenis van algoritmen in onze maatschappij.
Het onderdeel algoritmen is bij uitstek een onderdeel voor beta-leerlingen. Om het evenwicht te bewaren, hebben we een aantal voorbeelden, vragen, en casussen toegevoegd die juist alpha leerlingen zullen aanspreken. Bijvoorbeeld 'het sokkenprobleem': nadat een was klaar is, zitten alle sokken door elkaar. Hoe combineer je op een handige manier alle paren? (§1.8)
Of: de vaatwasser. In welke situatie is er bij het uitruimen van de vaatwasser sprake van een bestcase-, averagecase- en worstcasescenario? (§1.6)
Ook aan de economen is gedacht, want het optimaliseren van een verffabriek heeft wel iets weg van een toepassing van het rugzakprobleem! (§3.2)
Wist je dat het woord 'algoritme' waarschijnlijk komt van de naam van de Perzische wetenschapper Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi, die al in het jaar 825 een belangrijke publicatie schreef? (Intermezzo h1)
Of over het ontstaan van Dijkstra's kortestepadalgoritme, dat hij dit in ongeveer 20 minuten heeft ontworpen tijdens het drinken van een kop koffie op een terrasje in Amsterdam? (§2.8)
We hopen dat jij en je leerlingen veel plezier zullen hebben van deze update. Mocht je er nog vragen over hebben, stel ze gerust via [email protected].
-- Share It --