Gepost door Adriaan Gijssen op 6 oktober 2025
De ontwikkeling van Fundament staat niet stil! Ook in dit schooljaar staan er weer een aantal grote uitbreidingen en vernieuwingen op de planning.
Hieronder zie je onze roadmap voor het schooljaar van 2025-2026. De grootste en belangrijkste punten staan hierin verwerkt. Ook zijn er drie belangrijke data in dit schooljaar.
De nieuwe lesmodule G. Algoritmiek, berekenbaarheid en logica is sinds de zomervakantie van 2025 beschikbaar in Fundament. Leerlingen leren algoritmen analyseren en vergelijken op efficiëntie, ontdekken onhandelbare problemen in de berekenbaarheid en oefenen met logisch redeneren om complexe condities te vereenvoudigen. Het lesmateriaal bevat didactische verbeteringen, nieuwe werkvormen met feedback, PowerPoints, casussen, programmeeropdrachten met hints en uitlegvideo’s (voor PLUS- en op Maat-licenties). De module is geschikt voor vwo 5/6 en gemotiveerde havo 5-leerlingen met basiskennis programmeren.
In het najaar komt het onderdeel ‘Paden en afstanden’ van dit keuzethema beschikbaar.
Eerder introduceerden we een nieuwe Fundament-licentie waarmee docenten en leerlingen alleen toegang krijgen tot opdrachten en toetsen: ideaal voor wie geen complete lesmethode zoekt. Deze licentie biedt actuele toetsvragen (digitaal af te nemen en automatisch nagekeken) en alle praktische opdrachten, inclusief maandelijks nieuw materiaal dat aansluit bij de examenprogramma-eindtermen. Zo kunnen docenten hun eigen lesmateriaal combineren met actuele opdrachten en toetsen, terwijl Plus-gebruikers automatisch toegang krijgen tot dit nieuwe aanbod.
Gedurende het gehele schooljaar breiden we het aanbod van praktische opdrachten en toetsvragen uit.
Interesse of meer informatie? Ga naar: informaticaopdrachten.nl
In de zomervakantie van 2025 lanceerden we ons vernieuwde HTML/CSS-lesmateriaal. Hierin bouwen leerlingen stap voor stap een complete website, waarbij ze direct actief aan de slag gaan met korte vragen en opdrachten. Nieuw zijn moderne technieken als CSS Grid en Flexbox, en een uitgebreid onderdeel webdesign met kleurtheorie, typografie en designtrends, waardoor het materiaal ook geschikt is voor keuzedomein P.
Aan het einde van 2025 verschijnt een verdiepingshoofdstuk over het populaire framework Bootstrap.
De update van het onderdeel ‘Stroomdiagrammen’ (in kerndomein D. Programmeren) stond al even op de planning, maar dit jaar gaan we er écht mee aan de slag. De inhoudelijke structuur blijft grotendeels hetzelfde, maar de didactische aanpak krijgt een frisse impuls. We leggen de nadruk op praktische voorbeelden en korte, doelgerichte opdrachten waarmee leerlingen actief kunnen laten zien dat ze de stof beheersen. Zo wordt het onderwerp niet alleen duidelijker, maar ook leuker en relevanter voor de praktijk.
Het onderdeel ‘Stroomdiagrammen’ is niet verplicht, maar vormt een waardevolle opstap naar het leren programmeren in talen als Python, PHP, C# of JavaScript. Het helpt leerlingen om logisch te leren denken, problemen te analyseren en gestructureerd oplossingen te ontwerpen.
Ook het lesmateriaal over Python (in kerndomein D. Programmeren) krijgt dit jaar een flinke update. Waar vorig jaar de plannen al op tafel lagen, volgt dit jaar de daadwerkelijke uitwerking: een volledige vernieuwing van het materiaal.
Net als bij de komende update van Stroomdiagrammen en het recent gelanceerde HTML/CSS-lesmateriaal komen er veel kleine, praktische opdrachten bij. Daarmee kunnen leerlingen meteen aan de slag en actief oefenen met wat ze leren.
Elk hoofdstuk draait om één belangrijk concept, zoals variabelen, selectiestatements of loops. Aan het einde van ieder hoofdstuk werken leerlingen aan een ‘capstone’-project – een klein, maar uitdagend eindproject waarin ze laten zien wat ze geleerd hebben.
Zo groeit hun inzicht stap voor stap, en bouwen ze tegelijk aan echte programmeervaardigheden.
Traditioneel updaten we enkele subdomeinen in de zomervakantie. In het bijzonder gaat onze aandacht deze zomervakantie uit naar de subdomeinen:
Dit jaar pakken we het keuzethema I. Cognitive Computing grondig aan. De huidige versie stamt nog uit de tijd vóór ChatGPT, dus het is hoog tijd voor een update. Niet alleen op technisch vlak, maar ook qua didactiek en relevantie voor de praktijk.
De bestaande opzet is vooral theoretisch en bevat nog weinig opdrachten of praktijkvoorbeelden. De bekende boter-kaas-en-eieren-oefening in Python is bijvoorbeeld snel afgerond. Daarom komt er een volledige herziening van de inhoud én de manier van werken.
In de vernieuwde versie leggen we de nadruk op actieve verwerking, toepassing in kleine projecten en actuele technologieën. Leerlingen leren niet alleen wat cognitive computing is, maar ook hoe ze er zelf mee kunnen werken.
Nieuwe thema’s die we willen verkennen zijn onder meer:
De nieuwe opzet zorgt ervoor dat theorie en praktijk beter in balans zijn. Wat je leest of leert, pas je direct toe in een korte opdracht of mini-project.
Zo leert de informatica-leerling niet alleen omgaan met AI-tools zoals ChatGPT, maar begrijpt ook de technische basis erachter. Tegelijk ontwikkelen ze een kritisch begrip van wat AI wel en niet kan, een vaardigheid die in het huidige digitale tijdperk onmisbaar is.
De jaarlijkse i&i-conferentie is op 7 november 2024 in Utrecht. Uiteraard is Fundament hier ook aanwezig! Meer over het programma via deze link.
Namens Fundament geeft Adriaan Gijssen een workshop met de titel ‘de kracht van kleur en typografie’.
In de zomer van 2025 hebben we onze lesmodule HTML/CSS/Webdesign grondig vernieuwd. Daarbij zijn we zelf een leerproces doorgegaan: hoe vertaal je kleurtheorie en typografie naar praktisch en bruikbaar lesmateriaal? In deze workshop delen we onze keuzes, inzichten en resultaten.
Meer informatie: https://www.3iblog.nl/Workshop-ii-conferentie-de-kracht-van-kleur-en-typografie-370
De 3i Award gaat jaarlijks naar het beste profielwerkstuk van havo- of vwo-leerlingen met een belangrijke informatica-/ICT-component. Leerlingen kunnen zich aanmelden t/m zaterdag 7 maart 2028 via 3i-award.nl.
Onze jaarlijkse inspiratiedag, met sprekers, workshops én de uitreiking van de 3i Award is dit jaar op woensdag 25 maart 2025 in Amersfoort.
De methode Fundament Informatica is de meestgebruikte informaticamethode voor bovenbouw havo/vwo. De methode biedt structuur en overzicht voor de docent en de leerling. Wil je er meer over lezen? Klik hier.
Neem je liever een kijkje in het materiaal? Vraag hier dan kosteloos een proeflicentie aan.
-- Share It --